شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۷ ق.ظ

راهکارهای کسب نشاط و شادی

 روانشناسی

یکسری نکات بسیار کلیدی هست که مراعات کردنشون در طی مدتی زندگی انسان ها رو متحول می کنه! یعنی تنها خوندن این مطالب و در مرحله بعد اعتقاد داشتن به اونها کافی نیست بلکه نیاز به تمرین و عمل کردن داره. این نکات از این قرار اند : 

1. توکل:

توکل به خدا،پناه بردن به او،گفتگوی با او،استمداد از او،امید به او،دلگرمی به قدرت وعلم بی نهایت او،ایمان به رحمت او،از آثار ایمان است. قرآن کریم می فرماید:اگر تمام ثروت را روی زمین داشته باشی،اراده ی الهی به دنبال آن نباشد هیچ تو فیقی پیدا نخواهید کرد.[1]

 

2. مقایسه مطلوب:

تفاوت زندگی انسان ها باعث به وجود آمدن مقایسه می شود و این امر می تواند موجب رضایت یا نارضایتی شود ، نعمت هایی که در معرض زوال قرار دارد (مال ، ثروت، امکانات، مقام، ...) ارزش مقایسه کردن ندارد ، این نوع مقایسه ها باعث اندوه ، حسرت ، ناسپاسی و حسادت می شود ، در این موارد توصیه دین به مقایسه نزولی (زندگی افراد پایین تر از خود) است .باید عمل خودمان را با عمل بزرگان مقایسه کنیم. خود را دست کم نگیرید و هرگز با  دیگران مقایسه نکنید ، زیرا استعدادهای نهفته و شکوفا نشده ای داریید که از آنها غافل هستید.

 

3.  تفریح و ورزش:

کسانی که لابلای کارشان استراحت و تفریح می کنند،کار را بانشاط بیشتری انجام می دهد و کسانی که همواره مشغول کار هستند،نشاط کمتری داشته  و کیفیت کار آنان کاسته میشود.  هرکه کار فکری بیشتری دارد،نیازش به ورزش بیشتر است.  ورزش،کمک به مغز است.با این که وزن مغز 2% وزن بدن است،20% اکسیژن مصرفی را به کار می برد  و هرچه تنفس و خون رسانی بهتر باشد،آمادگی فکری بیشتر خواهد بود.

 

4. هنر:

رسول خدا(ص) به یارانش که در حال کندن خندق و یا ساختن مسجدی بودند،سفارش کرد هنگام کار ، سرود موزون و خوش معنایی را به صورت دسته جمعی بخوانند.

5.کنترل

الف)کنترل تغذیه: میوه بخورید، شام سبک بخورید، نوشیدن آب(حداقل 8 لیوان)، خوردن شکلات تلخ

ب)کنترل خواب: زود بخوابید            

ج) کنترل پوشش: لباس های سفید بپوشید، کفش راحت بپوشید.

 

6. پرورش تخیلات:

الف) صدای آبشار یا پرندگان در جنگل را ضبط کنید و گاهگاهی در خانه ، با تخیل آن فضا، خود را از استرس برهانید

ب) در مواقع بروز افسردگی و ناراحتی، خود را به یک سفر خیالی ببرید و یک فضای زیبا و آرام از سفر ذهنی برای خود تجسم کنید.

ج) اگر نمی توانید مسافرت بروید، خاطره مسافرت های قبلی را در ذهن خود تداعی کنید تا احساس لذت روحی بکنید، این کار شما را در فضای جدیدی قرار می دهد.

7. آشنایی با تاریخ:

خواندن تاریخ مانند بالا رفتن از کوه است،هرچه بالا تر بروی دید وسیع تر و تجربه بیشتر کسب می کنی. توجه به فداکاری های بزرگان و آشنایی با زندگی افراد موفق نیز موثر است.

 

8. مثبت اندیشی:

هر وقت از دست کسی ناراحت می شوید، فورا چند صفت مثبت او را به یاد آورید ، آن وقت خواهید دید که از حالت نفرت به حالت محبت تغییر نگرش پیدا می کنید.

 

9. عدم دلبستگی به دنیا:

دلبستگی به دنیا به همراه خود محنت و رنج نیز می آورد؛ اگر به ناچیز بودن دنیا توجه داشته باشید، کاستی ها و مشکلات آن را تحمل می کنید، زیرا دنیا، ناپایدار است و کاستی های محل موقت،  قابل تحمل است. لذا عدم دلبستگی به دنیا کلید رضایت از زندگی است. هر چه قدر انسان نسبت به مال دنیا و تمتعات آن حریص تر باشد، به همان اندازه از آرامش دور تر می شود.

 

10. تغییر حالت:

شوخی و مزاح ، گریه و ناله، داد و فریاد، برطرف کننده سموم خون است انجام این امور به موقع و در حد متعارف در وقت هیجان و بروز احساسات ، لازم و ضروری است حتی دل نوشته ها به نوعی درون را از فضولات سمی تخلیه می کند .

11. نظم و انضباط:

میز کار و مطالعه خود را از کاغذها ، پرونده ها و کتابهایی که ضرورتی ندارد خلوت کنید ، همین کار کوچک می تواند آرامش بخش باشد، میز شلوغ انسان را کلافه و سردرگم می کند

 

12. آرزوهای طولانی:

آرزوهای طولانی یکی از عوامل نارضایتی است، کسی که آرزوی دراز دارد همواره لذت را در چیزی می داند که ندارد و از آنچه دارد بهره نمی برد ، این افراد همیشه نالان و ناراضی هستند ، اگر انسان آنچه را دارد ناچیز شمارد از داشته هایش لذت نخواهد برد .

 

13. تحول فکری

از آنجایی که احساس و عواطف ما ریشه در افکار و اندیشه ما دارد ، برای احساس رضایت باید فکر را تغییر داد.

 

14. سخت گیری:

اگر زندگی را سخت نگیرید و آنچه را هست بپذیرید ، علاوه بر اینکه توان واکنش مثبت را به دست می‌آورید، در یک آرامش خاص هم قرار خواهید گرفت.

 

15. شناخت واقعیت ها:

راه رضایت از زندگی ، شناخت واقعیت ها و گریز از تخیلات و توهمات است، باید دنیا را آنگونه که هست شناخت نه آنگونه که ما می خواهیم ، اگر دنیا را همانگونه که هست ناچیز و پست بدانیم ؛ از کاستی های آن نالان و رنجور نمی شویم.

اگر بدانیم روزیِِِِِِ ما تعیین شده است و هیچ کس نمی تواند آن را کم کند و هیچ قدرتی نمی تواند مانع آن شود ، آن گاه احساس راحتی می‌کنیم و از زندگی لذت می بریم ، قرار نیست که روزیِ تمام عمر انسان، یک آن نازل شود بلکه روزیِ انسان روز به روز می رسد. روزگار در پای هر نعمتی که به ما می دهد صد رنج نوشته است.(حجازی)

 

16. هماهنگی بین انتظارات و واقعیت ها:

شرط اصلی شاد زیستن و رضایت از زندگی هماهنگی بین انتظارات و واقعیت ها است؛ اگر دنیا را با همه سختی ها و مشکلاتی که ممکن است داشته باشد بشناسیم به راحتی می توانیم در آن زندگی کنیم.

17.  ماساژ: ماساژ به مدت 5 دقیقه (سر، صورت، گیجگاه، گردن، سینه ها، پاها، استخوان بینی، پیشانی، ابرو)

18. سکوت و تنهایی: از سکوت استقبال کنید ؛ روزی یک ساعت به اتاقی بروید و تنها باشید

19.  ایمان به معاد: هر از گاهی به گورستان بروید

20.کتابت: نگرانی هایتان را بنویسید ؛ ثبت کردن لحظه های زیبا

21. توجه به کوتاهی و گذران فرصت:سفارش شده آنگونه نماز بخوان که که گویا آخرین نماز تو باشد[2]

22. حسن ظن و امید واری داشته باشید.

23. از گل و گیاه استفاده کنید.

24. با قرآن کریم انس بگیرید.

25. تنوع طلب باشید:{ یُخرِجُ بِهِ زَرْعاً مُختَلِفاً أَلوانُه}[3]

26. خطا کاران را ببخشید

27. خطوط ریز را نخوانید

28. زیر دوش آواز بخوانید

29. شنا کردن ماهی ها را تماشا کنید

جملات انگیزشی

- آرامش ذهن حاصل پذیرفتن بدترین وضعیت است ، هر وقت نگران چیزی شدید ، بدترین وضعیت آن را تصور کنید و بعد هم به بهبود آن در بدترین وضعیت فکر کنید { دیل کارنگی }

- بیاییم دردها، رنج ها، گرفتاری ها، مشکلات ، مصائب و بلایا را جزئی از زندگی دنیا بپذیریم و باور کنیم که زندگی در این دنیا بدون این ها امکان پذیر نیست ، در این صورت کمی آرامش پیدا می کنیم. { دیل کارنگی}

- انسان مانند رودخانه است ، هر چه عمیقتر باشد آرام تر است (مونتسکو)

- سه راه خوشیختی عبارت است از بدی ندیدن بدی نشنیدن بدی نکردن (ضربالمثل چینی)

- در خوشی ها شاد بودن هنر نیست ، هنر آن است که در گرفتاری ها و بحران ها با الهام از توصیه های مکتبی، خود را نباخته و اجر و پاداش خویش را با لبخند بر مشکلات حفظ نمود.

 

 

منابع:

- کتاب راهکار های نشاط و انگیزه / نویسنده: محسن قرائتی.

- کلید ها و تکنیک های طلایی موفقیت جوان.

- 150 نکته برای آرمش.



[1] -  سوره یونس آیه ی 54

[2]  - کافی،ج4،ص261

[3]  - سوره زمر،آیه 21.

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی